Recenzie - Zbor deasupra unui cuib de cuci - Ken Kesey

''Zbor deasupra unui cuib de cuci'' este o carte plina de matafore si detalii foarte semnificative, care te vor incanta de-a dreptul. Este o poveste care te va impresiona cu siguranta, si pe care iti vei dori sa o recomanzi si celor apropiati. Putem spune chiar ca face parte din categoria de capodopere, alaturi de creatiile ''monstrilor sacri'' cum ar fi Hardy, Fitzgerald, sau Faulkner.

Cine este autorul

Ken Kesey, autorul acestei carti, a fost un romancier de origine americana, care dintotdeauna a fost considerat liantul dintre generatia ''beat'' din anii '50 si cea ''hippies'' din anii '60. Kesey s-a nascut si a crescut in anul 1935, in Colorado, si a absolvit Universitatea din Oregon in anul 1957. De-a lungul vietii acesta a fost arestat de mai multe ori pentru posesie de marijuana, si mai mult decat atat a avut si cateva tentative de sinucidere, chiar daca din afara parea ca traieste o viata oarecum boema.

Cum te surprinde cartea

Ei bine, aceasta carte surprinde prin metoda de abordare a luptei impotriva sistemului american destul de rigid, din perioada postbelica. In cartea sa, Kesey pur si simplu dezbraca societatea americana de absolut toate prejudecatile false, dar si de pudorile care mascheaza efectiv o lume aflata in cadere libera. Intr-un fel, cartea reprezinta lupta lucrurilor relativ simple impotriva celor false si complexe.

Chiar daca ''Zbor desupra unui cuib de cuci'' a fost considerat un ''antiroman'', aceasta carte este cu siguranta una dintre cele mai incisive din epoca postbelica, o creatie care separa intr-un mod extraordinar de clar, Albul de Negru, intr-o lume care are tendinte de gri.

Cum se desfasoara actiunea

''Zbor deasupra unui cuib de cuci'' spune povestea mai multor pacienti internati intr-un sanatoriu, acesta fiind condus de sora sefa Ratched. Intreaga poveste este spusa din perspectiva unui dintre pacienti, care ajunge la un moment dat sa auda numeroase discutii de-a dreptul terifiante purtate de personalul sanatoriului. Modul de exprimare este unul foarte clar si concis, fara prea multe detalii care sa plictiseasca cititorul. Inceputul cartii este unul oarecum strict , impus de tiranul pe nume Mildred Ratched.

Recenzie - Parfum de femeie - Giovanni Arpino Te-ar putea interesa si: Recenzie - Parfum de femeie - Giovanni Arpino

Programul pe care il au pacientii zi de zi este acelasi, si absolut nici unul dintre acestia nu are curajul sa protesteze in vreun fel sau sa se abata de la el. Situatia se schimba insa in momentul in care apare R.P. McMurphy, un pacient nou care socheaza efectiv inca de la prima intalnire, prin simplul fapt ca este foarte fericit si binedispus. Acesta nu este considerat nebun ci de-a dreptul psihopat, dar adevarul este ca nu e nimic altceva decat un escroc care ajunge efectiv la ospiciu pentru a scapa de munca in folosul comunitatii.

Acesta se integreaza printre pacienti extrem de bine pentru a observa atat dictatura impusa de Ratched cat si lipsa acestora de vitalitate. Acesta este momentul in care incepe toata distractia, pentru ca noul sosit nu stie ca absolut tot ceea ce face este de fapt in defavoarea sa si a timpului petrecut in ospiciu. McMurphy face tot posibilul sa o enerveze pe sora sefa, si alege tot felul de modalitati pentru a-si atinge cu succes scopul. Razboiul care ia nastere intre cele doua tabere incepe sa creasca in intensitate, iar scriitorul stie foarte bine cum sa il construiasca intr-un mod de-a dreptul genial.

Ken Kesey a construit fara indoiala un roman senzational, iar personajele atent alese te vor captiva pe parcursul intregii lecturi. Pe cat de diferiti sunt pacientii din acest ospiciu pe atat de surprinzatori de dovedesc a fi pe parcursul povestii. Cat in ceea ce il priveste pe McMurphy, acesta este un tip misogin, dar in atmosfera romanului cu siguranta nu vei mai da nici un fel de importanta acestui aspect.

0,00 (0 voturi)
Mihaela

Nu sunt Comentarii la Recenzie - Zbor deasupra unui cuib de cuci - Ken Kesey