Alimente cu vitamina A: utilizari, beneficii ale vitaminei A si primele 10 surse alimentare

Alimente cu vitamina A: utilizari, beneficii ale vitaminei A si primele 10 surse alimentare

Corpul nostru are nevoie de o serie de minerale si vitamine pentru a functiona fara probleme. Printre unele dintre principalele vitamine esentiale care sunt importante pentru corpul uman se numara Vitaminele A, B, C si D.

Toate aceste vitamine indeplinesc diferite functii in corpul nostru, iar deficientele acestora pot duce la o serie de afectiuni, atat usoare, cat si grave. . De la imunitate la sanatatea ochilor si a pielii si chiar la sanatatea mintala, prezenta (sau absenta) acestor vitamine esentiale poate controla unele dintre cele mai esentiale functii ale corpului uman. Aceste vitamine sunt derivate in principal din surse alimentare, atat animale, cat si vegetale, iar o dieta este considerata sanatoasa si echilibrata doar atunci cand contine cantitati adecvate din toate aceste vitamine, impreuna cu minerale, precum si macronutrienti - grasimi, proteine ​​si carbohidrati.

Ce este vitamina A?

Vitamina A este una dintre vitaminele esentiale necesare organismului. Este solubil in grasimi in natura si este de obicei stocat in ficat. Cerintele zilnice pentru aceasta vitamina pot fi satisfacute cu usurinta prin consumul unui numar de alimente vegetariene si non-vegetariene. Exista doua tipuri diferite de vitamina A - Vitamina A preformata si provitamina A. Vitamina A preformata este cunoscuta si sub numele de retinol si poate fi utilizata direct de organism. Intre timp, provitamina A este cunoscuta si sub denumirea de carotenoide, care, dupa ce sunt consumate, sunt transformate in retinol in organism. Produsele lactate si carnea de pasare precum ouale, laptele, puiul, sunt bogate in retinol. Intre timp, carotenoizii sunt prezenti in legume si fructe. Doza alimentara sau zilnica necesara pentru vitamina A variaza in functie de varsta persoanei. In plus, RDA-urile pentru vitamina A sunt prescrise in special femeilor insarcinate,

Utilizari si beneficii ale vitaminei A

In ciuda faptului ca este disponibil din abundenta in alimente bogate in vitamina A, o treime dintre copiii cu varsta sub cinci ani din lume sufera de deficienta acesteia, conform unei baze de date globale din 2009 a Organizatiei Mondiale a Sanatatii privind deficitul de vitamina A. De asemenea, se stie ca aceasta deficienta este fatala pentru copii si a fost considerata responsabila pentru cauzarea orbirii prevenite in copilarie, in special in Asia de Sud-Est si Africa (conform unui raport din 2013 al National Institutes of Health). Numeroase studii stiintifice au evidentiat beneficiile pentru sanatate ale consumului adecvat de vitamina A, ca parte a dietei zilnice.

Sa ne uitam la cateva dintre rolurile si beneficiile importante ale consumului de vitamina A:

1. Sanatatea ochilor

Vitamina A este responsabila pentru mentinerea sanatatii ochilor, deoarece transforma lumina care intra in ochi in semnale electrice care pot fi apoi interpretate de creier. In plus, vitamina A este o componenta a pigmentului rodopsina, care se gaseste in retina ochiului si se spune ca este fotosensibila.

2. Imbunatatirea imunitatii

O deficienta de vitamina A te poate lasa sa fii vulnerabil la o serie de boli, iar consumul acesteia asigura ca apararea organismului tau este activa. Aceasta vitamina este importanta pentru mentinerea mucoasei mucoasei din ochi, intestin, organe genitale si plamani si este, de asemenea, cruciala pentru dezvoltarea globulelor albe care lupta impotriva bolilor infectioase.

3. Combate acneea

Acneea este o problema a pielii care implica izbucnirea severa a cosurilor care sunt adesea dureroase si de cele mai multe ori chiar lasa cicatrici in urma. Se spune ca vitamina A previne dezvoltarea acneei.

7 semne ale pielii nesanatoase Te-ar putea interesa si: 7 semne ale pielii nesanatoase

4. Oasele sanatoase

Vitamina A sustine, de asemenea, dezvoltarea si sanatatea oaselor, iar deficienta acestei vitamine a fost asociata cu sanatatea slaba a oaselor. Unele studii au aratat ca persoanele cu niveluri scazute de vitamina A in sange sunt susceptibile la fracturi osoase.

5. Sanatatea reproducerii

Vitamina A este importanta pentru mentinerea sanatatii reproductive atat a barbatilor, cat si a femeilor, in special a acestora din urma prin asigurarea cresterii si dezvoltarii corespunzatoare a embrionilor in timpul sarcinii. Deficienta vitaminei A din dieta unei viitoare mame a fost asociata cu malformatii congenitale la copiii lor.

Alimente bogate in vitamina A | Cele mai bune surse alimentare de vitamina A

Iata cele mai bune surse alimentare de vitamina A1 sau retinol (vitamina A preformata):

1. Ulei de ficat de cod

Una dintre cele mai bune surse de retinol este uleiul de ficat de cod, care este consumat in mod obisnuit sub forma de suplimente, care are 2000% din valoarea zilnica (VD), conform datelor USDA.

2. Branza de capra

Aceasta branza cu continut scazut de calorii este, de asemenea, o sursa bogata de vitamina A. Contine 29% din DV (conform datelor USDA).

3. Ficat

Ficatul mamiferelor precum vaca, mielul, porcul etc. este incredibil de bogat in retinol si poate fi consumat ca parte a unei diete non-vegetariane pentru a satisface cerintele vitaminei.

4. Branza albastra

O alta branza sanatoasa - branza albastra - este, de asemenea, bogata in vitamina A1 si contine 15% din DV (conform datelor USDA).

Citeste si:  Feta, Mozzarella, Cheddar, Brie: Ghidul pentru incepatori pentru branza

Iata cele mai bune surse alimentare de carotenoizi sau provitamina A:

1. Morcovi

Morcovii sunt populari printre nucile de sanatate pentru bogatiile sale nutritive, printre care vitamina A se gaseste in 104% din DV (conform datelor USDA).

2. Spanacul

Aceasta leguma extrem de sanatoasa si cu continut scazut de calorii este, de asemenea, bogata in provitamina A sau carotenoide care contin 52% beta-caroten (un tip de carotenoid) de catre DV (conform datelor USDA).

3. Cartofi dulci

Aceasta mancare preferata a nebunilor sanatatii contine, de asemenea, cantitati bune de carotenoizi - 283% din DV (conform datelor USDA).

4. Papaya

Acest fruct este important pentru sanatatea ficatului si a ochilor si contine cantitati mari de provitamina. Are 274 micrograme de beta-caroten (conform datelor USDA).

5. Mango

Regele fructelor mango domneste si atunci cand vine vorba de furnizarea corpului cu provitamina A. Fructul delicios contine 21% din DV Vitamina A (conform datelor USDA).

Deoarece vitamina A este solubila in grasimi, va fi absorbita mai bine de organism atunci cand este consumata impreuna cu grasimi sanatoase. Sursele animale de vitamina A pot fi mai eficiente in combaterea deficientei de vitamina A, deoarece sunt, de asemenea, bogate in mod natural in grasimi. Pentru sursele vegetale de vitamina A, asigurati-va ca adaugati cateva cantitati de uleiuri sanatoase, cum ar fi uleiul de masline, uleiul de canola etc., pentru a imbunatati absorbtia vitaminei.


0,00 (0 voturi)

Nu sunt Comentarii la Alimente cu vitamina A: utilizari, beneficii ale vitaminei A si primele 10 surse alimentare

Iti place Articolul? Distribuie si prietenilor tai:

×
Coltul Colectionarului